Jak skutecznie prowadzić biznes lokalny w mediach społecznościowych?

Biznes lokalny opiera się głównie na społeczności w której żyjesz i prowadzisz działalność. To w miejscu gdzie jesteś warto poznać twojego odbiorcę i jego potrzeby! Media społecznościowe jak Facebook, Instagram oferują firmom, także lokalnym, wszechstronne możliwości w  zakresie komunikacji marketingowej. To kanały, które umożliwiają nie tylko reklamowanie produktów i usług, ale także prowadzenie dialogu z klientami, budując RELACJE. Zatem jak promować lokalny biznes w mediach społecznościowych? Podpowiadam parę wskazówek niżej:

  1. WYBÓR PRZYCISKU DZIAŁANIA
    Pod głównym zdjęciem mamy możliwość dodania konkretnego działania, np. zadzwoń do Nas – podając numer telefonu, strona internetowa – skierowana np. do menu.
  1. DODANIE ADRESU I JEGO AKTUALIZACJA
    Bardzo istotnym jest zamieszczenie dokładnego adresu Twojego biznesu oraz telefonu kontaktowego. Nie zapomnij o uzupełnieniu pozostałych informacji w zakładce “Informacje”. Rzetelnie wypełniony profil nie tylko umożliwia korzystanie z dodatkowych opcji oferowanych przez Facebook, ale także ułatwi dotarcie do Twojego miejsca i usprawni komunikację z potencjalnymi klientami.
  1. OPINIA TO TWOJA REKLAMA PANTOFLOWA ONLINE
    Wykorzystaj opinie i recenzje Twoich klientów na swoją korzyść. Nie od dziś wiadomo, że osoba nosząca się z zamiarem zakupu, czy skorzystania z usługi prędzej zaufa wypowiedziom innych użytkowników, niż opiniom samej marki.
    Warto wykorzystać także opinie klientów na pozostałych profilach, które prowadzisz – fanpage, Instagramie czy innych miejscach, w których jesteś aktywny. Do dyspozycji są posty tekstowe, video, cykl grafik. Warto także zachęcić swoich odbiorców to umieszczania zdjęć z Twoim produktem. Wtedy informacje o Tobie niosą się dalej, zyskujesz bezpłatny zasięg i dotarcie do nowych osób. Dodatkowo, warto takie wzmianki, udostępnić na swoich profilach. Raz – zadziała społeczny dowód słuszności. Dwa – docenisz swoich klientów.
  1. SKLEP NA FB
    Facebook staje się coraz bardziej przyjaznym miejscem dla przedsiębiorców, niezależnie od branży, w której się rozwijają. Dobrym posunięciem będzie umieszczenie swoich produktów, usług w facebookowym sklepie. To stosunkowo prosta czynność – w odpowiedniej sekcji dodajesz zdjęcia, opis oraz cenę produktu,a następnie wybierasz, dokąd kupujący mają zostać przekierowani (strona www, messenger, inne). Analogicznie sprawa ma się z usługami.
  1. #HASHTAGI
    Nie zapominaj o możliwościach hashtagów – głównie na Instagramie niezwykle popularne są hashtagi dotyczące lokalizacji. Taki zabieg pomoże przyciągnąć nowych użytkowników, a następnie zainteresować ich przedstawioną ofertą.
    Warto zastanowić się nad hashtagiem wyróżniającym Twoją markę spośród innych, która będzie bezpośrednio kojarzona tylko z Twoim biznesem.
  1. WYDARZENIA
    Wydarzenia również są świetnym narzędziem marketingowym. Tą metodą szybko i łatwo poinformujesz np. o planowanych wyprzedażach, zniżkach, szkoleniach, akcjach, które będą miały miejsce w Twojej firmie. 
    Wystarczy, że zaledwie jedna osoba zgłosi chęć udziału w wydarzeniu, a grono jej znajomych zostanie o tym poinformowane (tym samym zyskujesz bezpłatny zasięg). Ponadto Facebook znacznie ułatwia to zadanie, przedstawiając społeczności znajdujące się w pobliżu utworzonego przez Ciebie wydarzenia. W wydarzeniu możesz również wystawiać posty, więc poszerzasz informacje o twoim wydarzeniu informując odbiorców na bieżąco co się dzieje przed wydarzeniem, możesz w ten sposób pokazywać krok po kroku przygotowania lub przedstawiać prelegentów.
  1. LOKALNE GRUPY
    Dołącz do kilku lokalnych grup, w których możesz wykazać się wiedzą, doświadczeniem i chęcią niesienia pomocy. Zwykłe wklejenie linków, czy odnośników prowadzących do Twojego fanpage’a byłoby marnowaniem potencjału, który takie grupy niewątpliwie posiadają. Będąc pomocnym, rozmownym użytkownikiem, pokażesz, w jakiej materii jesteś ekspertem, a to nie zostanie zapomniane wśród pozostałych członków społeczności. Nie pomijaj faktu, że sam możesz stać się założycielem i moderatorem takiej grupy.
  1. BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z LOKALNYMI WYDARZENIAMI
    W swoich social mediach staraj się “przemycać” informacje dotyczące regionu, w którym działasz, nawiązuj do aktualnych wydarzeń, interesujących miejsc. Na pewno nie zaszkodzi wykonanie kilku zdjęć czy filmików. Odwoływanie się do tradycji, regionalności oraz zwyczajów jest szczególnie mile widziane przez tzw. “lokalsów”.
  1. WSPÓŁPRACUJ Z LOKALNYMI FIRMAMI
    Połączenie sił z innymi firmami może przynieść bardzo wymierne korzyści – osiąganie większych zasięgów, wzrost publicznego zaufania, a także utrzymywanie dobrych, biznesowych relacji z przedsiębiorstwami, które działają w tej samej (lub podobnej) branży co Ty.
  1. KOMENTUJ JAKO FANPAGE INNE LOKALNE FANPAGE
    Przez wiele osób w ogóle nie wykorzystana możliwość. Komentując jako fanpage inne konta, zwiększasz zasięg zapamiętania twojej marki.
  1.  PAMIĘTAJ O SWOIM PRYWATNYM KONCIE
    Wśród twoich znajomych masz osoby, które być może będą potrzebowały twoich usług, produktów. Pochwal się od czasu do czasu swoimi sukcesami, po jakimś czasie ludzie zapamiętają Cię czym się zajmujesz i będą sami Cię polecać.

Social media to skuteczne narzędzie do promocji firmy. Można dość łatwo i szybko dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Jednak trzeba pamiętać, że prowadzenie profili w mediach społecznościowych wymaga nieco wyczucia, wiedzy i umiejętności. Kto nie czuje się na siłach, powinien skorzystać ze wsparcia. Wydaje się, że każda złotówka zainwestowana w aktywność w social media zwróci się szybko z nawiązką.

One Comment

  1. Bardzo pomocny ten artykuł. Nawet nie zdawałam sobie sprawy, co tak naprawdę ma znaczenie w prowadzeniu swojej działalności i promowaniu siebie w social mediach. Teraz to trzeba przelać na życie i działać. Dzięki!

Comments are closed.